آیا هوش موهبتی تغییرناپذیر است؟
لینک های وب

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان هوش هیجانی دانش آموز و آدرس emotional-intelligence.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آرشیو وبلاگ

بدان حد که معتقدیم خیر. آنچه دانیل گلمن در کتاب هوش هیجانی خود مطرح می‌کند و بسیار پرجاذبه است، آن است که دیدگاه ما در مورد هوش انسان، بسیار تنگ‌نظرانه است و بسیاری از توانایی‌های مهمی را که در نحوه عملکرد ما در زندگی، نقش تعیین‌کننده دارند، در برنمی‌گیرد.

گلمن با مطرح ساختن پژوهش‌های خارق‌العاده‌ای که در زمینه‌ی مغز و رفتار انجام شده است، نشان می‌دهد که عوامل دیگری دست‌اندرکارند که موجب می‌شوند افرادی که هوش‌بهر بالایی دارند، در زندگی موفقیت‌های چندانی به دست نیاورند؛ اما کسانی که هوش متوسطی دارند، در مسیر موفقیت قرار بگیرند.

این عوامل، جنبه‌ی دیگری از هوشمندی را شامل می‌شود: خودآگاهی و کنترل تکانش گری، پایداری، اشتیاق و انگیزش، همدلی و مهارت‌های اجتماعی.

این ویژگی‌ها، مشخصه‌ی افرادی است که در زندگی واقعی، موفق و کارآمدند: زندگی زناشویی پرباری دارند و در محیط کار خود، نظر همه را به خود جلب می‌کنند.

این ویژگی‌ها، همچنین معرف شخصیت و نظم، نوع‌دوستی و همدردی هستند که برای پایداری و ارتقای جامعه‌ی انسانی، ویژگی‌های لازم و اساسی‌اند.
همان‌گونه که گلمن نشان داده است، هرگونه نقصی در هوش هیجانی می‌تواند صدماتی را به بار بیاورد و در زندگی زناشویی و تربیت فرزند و حتی در وضعیت سلامت جسمی، مشکلاتی ایجاد کند. (پژوهش‌های جدید نشان داده‌اند که خشم و اضطراب مداوم، به‌گونه‌ای همسنگ سیگار کشیدن پی‌درپی، برای سلامتی زیان‌بارند.)

فقدان هوش هیجانی، می‌تواند تفکر را مقهور سازد و موقعیت حرفه‌ای افراد را مختل کند.
احتمالا فرزندان ما بدین لحاظ به بیشترین صدمه دچار می‌شوند که در معرض مشکلاتی همچون افسردگی، اختلالات خوردن، حاملگی ناخواسته،‌پرخاشگری و جرائم خشونت‌بار قرارمی گیرند.

اما خبرها، امیدوارکننده‌اند. هوش هیجانی به هنگام تولد، تثبیت‌شده نیست. مباحثی که گلمن مطرح می‌کند،‌از درهم‌آمیختگی اساسی‌ترین پژوهش‌های جاری حاصل آمده‌اند که به دست دادن درک نوینی از نقش ساختارهای زیربنایی مغز در هیجان و تعقل،‌از آن جمله است. او به‌دقت نشان می‌دهد که چگونه می‌توان هوش هیجانی را در تمامی ما پروراند و استحکام بخشید؛ و از آنجا که آموزه‌های هیجانی هر کودک می‌توانند مدار بندی و ارتباط‌های درونی مغز او را تعیین کنند، گلمن با ظرافت تمام، شیوه‌هایی را مطرح می‌کند تا آنکه والدین و مربیان بتوانند از این روزنه‌ی امید در کودکی، به‌خوبی بهره بگیرند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب ها: هوش هیجانی دنیل گلمن شخصیت نظم دوستی زندگی همدردی

تاريخ : چهار شنبه 12 بهمن 1397 | 16:42 | نویسنده : Farzaneh.sh |